Z pewnością masz wiedzę, co oznacza pojęcie responsywności stron internetowych. Ale czy wiesz kiedy witryna jest adaptacyjna? Która “szkoła” jest bardziej efektywna i czym jest się responsywne, a adaptacyjne projektowanie stron internetowych? Przeczytaj ten wpis, aby upewnić się, że Twoja witryna uzyska najwyższe możliwe współczynniki konwersji oraz zaangażowania użytkownika.
Responsywne projektowanie stron internetowych
Strony RWD (ang. Responsive Web Design) są wyprodukowane tak, aby automatycznie dopasowały się do urządzenia, na którym są wyświetlane. Responsywna strona internetowa dostosowuje rozmieszczenie poszczególnych elementów projektu po to, by optymalnie dopasować wyświetlane treści do rozdzielczości ekranu. Dzięki temu, Twoja witryna będzie poprawnie wyświetlana nie tylko na telefonach komórkowych, ale także tabletach i telewizorach. Responsywność strony internetowej sprawdzisz też na komputerze, zmieniając wielkość okna przeglądarki. Jeśli strona jest RWD, obrazy i treść dostosują się do dostępnej przestrzeni.
Adaptacyjne projektowanie stron internetowych
Strony AWD (ang. Adaptive Web Design) wykorzystują stałe rozmiary wcześniej zaprojektowanego układu witryny. System automatycznie wykrywa dostępną przestrzeń przeglądarki i wybiera układ, który najlepiej dopasuje się do rozmiaru wyświetlanego okna. Zmiana rozmiaru okna przeglądarki nie ma większego wpływu na wygląd witryny, ponieważ układ treści jest z góry ustalony. Projektowanie stron internetowych w oparciu o jej adaptacje może sprawić, że witryna będzie wyglądać inaczej na różnych urządzeniach. Adaptacyjne strony internetowe zwykle można wyświetlać w sześciu wersjach, które opierają się na najpopularniejszych rozdzielczościach ekranów. Są to 320; 480; 760px; 960px; 1200px; 1600px. Niemniej jednak, użycie dodatkowych szerokości w projekcie nie stanowi problemu. Kiedy warto je uwzględnić? Wtedy, kiedy Twoją grupą docelową są użytkownicy notebooków lub tabletów.
Zalety responsywnego projektowania stron internetowych
- Wygląd witryny jest jednakowy dla wszystkich typów urządzeń, dzięki czemu użytkownik nie odczuwa różnicy na przykład podczas jednoczesnego korzystania ze strony na różnych ekranach
- Responsywność jest SEO friendly
- Aby zaprojektować stronę RWD możesz połączyć wiele szablonów
- Responsywność jest łatwa we wdrożeniu
Wady stron RWD
- Masz mniejszą kontrolę nad rozmiarem ekranu, przez co, strona jest zaprojektowana w oparciu o mobile first index
- Podczas zmiany rozmiaru ekranu elementy strony mogą przemieszczać się poza kontrolą web developera
- Umieszczenie reklamy nie jest ustalone
- Strony RWD uzyskują średnio niższe czasy ładowania na urządzeniach mobilnych
Zalety adaptacyjnego projektowania stron internetowych
- Strony AWD wzmacniają User Experience (UX), czyli „wrażenia użytkowników” dla ekranów o różnej rozdzielczości
- Systemy samodzielnie wyczuwają dostępną przestrzeń na ekranie
- Projekt optymalnie wykorzystuje dostępną przestrzeń reklamową
Projektowanie adaptacyjne – Wady
- Stworzenie projektu wymaga więcej czasu i niekiedy pieniędzy
- Adaptacyjne strony internetowe zwykle nie są przystosowane do tabletów i notebooków
- Strony AWD potrzebują dodatkowej pracy przy SEO, aby wyszukiwarki rozpoznały taką samą treść w wielu układach
Podsumowanie
Zanim zdecydujesz się na inwestycję w nową stronę lub sklep internetowy, musisz zrozumieć różnice pomiędzy tymi stylami projektowania. Jak wszystko, oba sposoby mają swoje plusy i minusy. Przede wszystkim dokonaj wyboru w oparciu o Twoje cele biznesowe i target, do którego kierujesz swoje działania. Zastanów się, jakie efekty chcesz osiągnąć na dalszym etapie, kiedy postanowisz zainwestować w pozycjonowanie lub reklamy w Google. Pamiętaj, że każda strona internetowa powinna doprowadzać do maksymalnej liczby konwersji. Bez tego inwestycja w nową witrynę nie będzie opłacalna.
Jeżeli nie wiesz, jaki projekt strony internetowej będzie dla Twojej firmy bardziej rentowy – skontaktuj się z nami!